19 Ağustos 2007

ADALAR POSTASI-119: açıklama müzesi'nin mor salkımı!..

ADALAR POSTASI / 1 Eylül 2005










Buyukada Kadiyoran’i cikarken sag kolda Turkoglu Sokagi’nin basladigi kosede merdivenler boyunca uzanan Turk Mektebi (Sofronios Kosku)’nin tas duvarlarina sarilmis anitsal bir mor salkim (Wisteria sinensis) vardir; vardi!

Bugun merdivenlerden inerken mor salkimin insafsizca kesilmis oldugunu gorduk! Budama demeye dilim varmiyor; suphesiz ki ne budama mevsimidir ne de boylesine bir budama olur!

Donuste bu koseye yanasmis Belediye’nin kamyonunu gorunce: “-Hayirdir nedir bu faaliyet?” diye gorevliye sorduk. Turk Mektebi’nin bir kultur merkezi olacagini, bu cercevede binanin tahsis edilecegi ilgili dernegin Adalar Belediyesi’ne basvurusu uzerine bahcede temizlik yapilarak ayin on yedisindeki davete hazirlik yapildigini soyledi.

Bunun uzerine Adalar Belediyesi Basin ve Halkla Iliskiler Bolumu’nu arayip sorduk. Hayli ilginc bir gorusmeydi! Gorevli kim oldugumu sordu! Adimi verdim (oyle ya adsiz da yasayabilirdim!)! Yarim degil ceyrek agizla yapilan bir aciklamayi anlamakta hayli gucluk cektim. Aciklama Muzesi olacak anlamisim! O da nedir diye sorunca hanim iyice sinirlendi! Acik Hava Muzesi olacakmis meger! Telefon kapandi!

Birazdan bu konusmada ters olan bir husus oldugu fikrine kapildim! Yeniden aradim! Kim oldugumun ne onemi oldugunu, her kim olursam olayim bu sorunun cevabini vermesi gerektigini hatirlatarak kim olduguma gore mi bir cevap verecegini sordum! Bu afra tafrayi yutmayacagim anlasilinca da “-Efenim pek gergin bir anda aradiniz zaten bu konuda bir ihtilaf var karsi gruplar arayip kufrediyorlar” cevabini aldim! Hos bes derken Turk Mektebi’nin Acik Hava Muzesi olarak Gulsun Erbil yonetiminde Modern Sergiler Muzesi (her ne demekse!) olarak acilacagi soylendi. Eh! Bu defa sira bendeydi ben kiminle gorusuyorum diye sordum. Hatice cevabini aldim. Hangi Hatice? Soyadinizi da alabilir miyim? Hatice Karakas!

Hatice Karakas’a mor salkimin hunharca budandigini anlattim! “Ah! Ne yazik!” dedi. Evet cok yazik da kim yazik etti? Neden yazik etti! Kimden hesabini soracagiz deyince Cevre Mudurlugu’ne aktarildim. Kiminle gorusuyorum? Ahmet Turk!

Sayin Ahmet Turk, Turkoglu Sokagi’nin kosesindeki Turk Mektebi’nin mor salkimini hunharca budamislar... diye soze basladik boylelikle... Bu defa verilen cevap hayli ilgincti: Bir film ekibi orada cekim yapacakmis o nedenle mor salkimin da budanmasini istemisler! Derken cevre mudurunun makaminda olmadigini kendisinin bu konuyu arastirarak yarin bir cevap verebilecegini soyledi.

Su ana degin mor salkimin kesilme nedenleri hakkinda hipotezler iki etti:

1. Komsu istedi!
2. Film cekilecekmis; film ekibi istedi!

Yarina degin daha akla yatkin ve ikna edici olacagini sandiklari bir cevap bulacaklardir zaar! Haydi sizler de arayin sorun:
Adalar Belediyesi Basin ve Halkla Iliskiler Mudurlugu / Hatice Karakas 0216 382 78 50-55 (dahili 181)
Cevre Mudurlugu / Ahmet Turk 0216 382 78 50-55

Biz gelelim Kadiyoran ile Turkoglu Sokagi’nin kosesindeki Turk Mektebi’nin duvarina sarilmis asirlik mor salkimin akibetine! Mevsimsiz budanan bu dallar olasilikla bir daha surgun vermeyecek! Peki bunun hesabini kim soracak ve kim verecek?

Cok saydigimiz ve sevdigimiz Adali bir tanidigimizdan dinlemistik:
1940’li yillarda ogrencisi oldugu Turk Mektebi’nde, bas ogretmenleri Suleyman Nuri Oz Beyefendi, bos gecen derslerde mufredatta olmadigi halde ogrencileri okulun arkasindaki sette yeralan bahceye cikarir tarim dersleri verirmis. Cogu zaten Ada bahcelerine bakan bahcevanlarin cocugu olan ogrenciler getirdikleri fideleri diker, sularlarmis! Gecmis zaman olur ki...

+Baharda mor salkimin henuz ilk ciceklerini verdigi zaman fotograflarini cekmistim bir de bugun! Simdi bir hatira olarak ekte... Ikinci ciceklenisini ve yapraklariyla Turkoglu’nu susleyisinin de fotografini cekseymisiz keske...

Bildiginiz gib mor salkim evvela ilkbaharda cicek verir. Henuz yapraklanmamistir. Cicekler acik renklidir. Yazbasi yapraklanir ve ikinci ciceklerini verir: Bu ciceklerin renkleri daha koyu ve rayihalari daha yogundur!