21 Eylül 2008

ADALAR POSTASI-192: vapurda kalp krizi! ve de can simidi!

ADALAR POSTASI
1 Aralık 2005

Vapurlar can tasir!
Her bir can icin de icinde can simidi tasir!
Peki ya ilkyardim cantasi?
Ya o cantanin icindekiler?
Iste esas can alici nokta!
Ve ihmalkarlik yuzunden can cekiserek canindan olan nice canlar...
Dogrusu cok canim sıkıldı...

Dun sabah Yalova'dan gelen vapura Buyukada'dan binen Aydin Ozcelik, Burgazaada aciklarinda kalp krizi geciriyor.
Kaptan ne yapacagini bilemiyor!
Bicare yolcularin her biri yardim icin can atiyor ya ne care?
Vapurun ilkyardim dolabinda dil alti hapi yok!
Sokrat Bey, can havli ile kalp masaji yapiyor.
Rabia Hanim, Adalar'in deniz ambulansi Horoz Reis’i acilen gondermeleri icin 7:35'te Adalar Belediyesi'ni ariyor.
Aydin Bey, can alip can verirken vapur 7:45 ‘te Kinaliada'ya yanasiyor.
“Can kurtaran yok mu?” anonsu uzerine Istanbul’dan gelen vapurdan bir doktor hanim iniyor.
3 dakikada Kinaliada’ya ulasabilecek Horoz Reis, tam 30 dakika sonra geliyor!!!Saat 8:05.
Canina yandigimin... Horoz Reis'te de hicbir ilkyardim malzemesi yok!
Artik cok gec!
Bostanci yolunda Aydin Ozcelik can veriyor!

Vaktiyle Adalar’da yaz kis, gece gunduz demeden para pul aramadan motoruyla her bir canin yardimina kosan Horoz Reis’in kemikleri sizliyor mezarinda!

Sene 1935
Namik Ismail, Kadıköy’den Karaköy Vapuru’na biniyor. Yolda kalp krizi geciriyor. Ilkyardim dolabi var ama icinde ilac yok! Vapurda kalp masaji bilen de yok!

Namik Ismail 1935... Aydin Ozcelik 2005...
Bu ihmalkarlik, vurdumduymazlik, insan yasamina verilen ehemmiyetsizlik adina her ne derseniz deyin daha kac altmis yil surecek? Bu yuzden daha kac can verilecek?

Hic degilse Kaptan’in kalp masaji ve suni solunumu da iceren ilkyardim biliyor olmasi gerekmez mi?
3 dakika da varmasi gereken Horoz Reis neden 35 dakika sonra geliyor?
Vapurlarda donanimli bir ilkyardim cantasi olmasi gerekmez mi?
Horoz Reis’in tam donanimli bir ambulans niteligi tasimasi luzum etmez mi?...

1992 yilinda Caddebostan Balikadamlar Kulubu’nde Ilkyardim ve Kalp Masaji (CPR) Egitimi almistik. 33 senedir ilkyardim egitimi vermeye kendini adamis olan egitmenimiz Inkilap Obruk’u (Türkiye Kızılay Derneği İlkyardım Uzmanı, AUI/ASHI First Aid/CPR Instructor 33837, DAN Oxygen Instructor 60922EI) bu sabah arayip kendisine danisarak vapurlarda ilkyardim geregi hakkinda gorustuk. Inkilap Bey, bir Pazar gunu Ada’ya gelerek ilkyardim hakkinda neler yapilmasi, neler yapilmamasi gerektigi konusunda bizlere bilgi verebilecegini, talep oldugu takdirde de Adalilar’a ilkyardim kursu acabilecegini belirtti.

Pek cok hastanenin bulundugu sehirlerde herhangi bir acil durum karsisinda hastaneye ulasincaya kadar verilecek temel yasam destegi ve ilkyardimin onemi hepimizin malumudur suphesiz! Peki ya Adalar? Adalar’da ilkyardim bilmenin ehemmiyeti ve elzemiyeti, aci bir kayipla bir kez daha karsimiza cikarak kendini hatirlatiyor!


Horoz Reis’in yuk tasima, muhim zevati nakliye vesaire baska hic bir ise kosulmadan 24 saat boyunca iskelede hazir ve nazir acil durumlar icin beklemede olmasini ve de tam donanimli bir ambulans niteligi kazanmasini saglamaliyiz aciliyetle!

Vapur tayfasinin hic degilse kaptanlarin kalp masaji ve suni solunumu da iceren ilkyardim egitimi almasi ve de vapurlarda tam donanimli ilkyardim cantalarinin bulundurulmasi icin IDO’ya dogrudan ve basin yoluyla talipte bulunmaliyiz.

Toplum icinde yasiyor olmanin bizlere verdigi sorumluluklarin ve de Adalar’in ozel durumunun bilincinde olarak ilkyardim egitimi almaliyiz. Ne dersiniz?