23 Mayıs 2007

ADALAR POSTASI-75: İdris Güllüce ile Vapurlar üzerine...

ADALAR POSTASI / 30 Haziran 2005

Cumhuriyet 29.06.2005
Oral Çalışlar
oralcalislar@cumhuriyet.com.tr

İdris Güllüce ile Vapurlar Üzerine

İdris Güllüce , eski İstanbul Deniz Otobüsleri Genel Müdürü ve şu anda İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanvekili. Kendisine uzmanlık alanı da olduğu için İstanbul Belediyesi'nin vapurlarla ilgili projelerini sordum. Bu konudaki endişelerimizi dile getirdim.

Güllüce'nin söylediklerini sizlerle paylaşmak ve söylediklerini bir kenara not etmek amacıyla aktarıyorum: İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin hızlı deniz otobüsleri diye bir tercihi yok. Olamaz da. Çünkü deniz otobüsleri maliyetleri çok yüksek ulaşım araçları. Üstelik masrafları da oldukça fazla. Bu nedenle bile tercih etmemiz mümkün değil.

Güllüce'ye şöyle bir soru sordum: Eski Deniz İşletmeleri vapurlarından yenisini yapmıyorsunuz. Bu vapurlar da eskiyor ve giderek ulaşımdan kalkıyor. O zaman bunların yerine ne koyacaksınız? Eskiden bu vapurlar ya bizim tersanelerimizde üretilirdi ya da İtalya gibi güneşli Akdeniz ülkelerinden satın alınırdı. Şimdi ne yapacaksınız?

Güllüce'nin cevapları şöyle: Evet, ben İDO Genel Müdürlüğü yaptım, ancak konunun uzmanı değilim. İstanbul Büyükşehir Belediyesi bünyesinde işin uzmanlarından oluşan bir ekip bu konularda nasıl bir seçim yapacağımız üzerinde çalışıyor. Bir grup uzmanımız da şu anda Portekiz'de araştırma yapıyor.

Hangi tür vapurları tercih edeceğimiz konusunda titiz bir çalışma yürütüyoruz. Hangi tür vapurlar daha kolay ve hızlı iskeleye yanaşabilir? Önden yanaşan vapurlar mı yoksa yandan yanaşanları mı, bizim denizimize ve iskelelerimize uygun olur, onu saptamaya gayret ediyoruz. Merak etmeyin hızlı vapurlar bizim tercihimiz olamaz çünkü zaten mesafeler çok kısa olduğu için en fazla bir iki dakika fark eder. Bu da onca masrafa değmez.

***

Güllüce'ye, bu çalışmaları yaparken halkı bilgilendirmeleri gerektiğini, halkın tercihlerini de dikkate almaları gerektiğini anlattım. Neden böyle bir yola başvurmadıklarını sordum. Güllüce şunları söyledi: Konuyu uzmanlara bıraktık. Ben bile yıllarca bu işte çalıştığım halde konunun uzmanı değilim. Bu nedenle halka danışmakla bir çözüm bulabilmek mümkün değil.

Güllüce'nin bu açıklamasına karşılık şunları söyledim: Konuyu uzmanlar araştırsınlar, ancak bu gemileri kullananlar, bu gemilerin gündelik seferlerine bağlı olarak yaşayanları en azından temsil eden sivil toplum kuruluşlarına kulak vermelerinde yarar olduğunu düşünüyorum.

***

Güllüce, bu konuda basında çıkan haberlerin gerçeği yansıtmadığını, vapurların falan ortadan kaldırılmadığını söyleyince, ben de kendisine şu karşılığı verdim: Gelişmeler konusunda kamuoyunu bilgilendirmelisiniz. Eğer bilgilendirmezseniz, o zaman insanlar haklı olarak kaygılara kapılıyorlar. Bu arada kendisine kapalı ve karanlık deniz otobüslerini öven, klasik vapurları ise yeren afişleri hatırlattım. ''Amacımızı doğru anlatamamışız'' dedi.

İdris Güllüce ile konuşmamız özetle bu şekilde. Bu sözlerini bir teminat olarak kabul ettiğimizi ve kendilerini izlemeye devam edeceğimizi belirttim.

***